lördag 10 oktober 2009

Lördagsträning och framtidsplaner

Idag har Karoline försökt skriva en lista över allt som vi ska träna. Hon har bra mål, men mindre bra ideér om hur vi ska nå dit! Eller... mindre bra och mindre bra, hon har nog inga ideér alls :/

Det här är iaf vad vi tränar på just nu:

Fotposition - minska hjälpen så att jag kan hitta dit själv.
Sätta mig direkt på Sitt, oavsett vart jag är, utan att vrida mig och även under gång
Lägga mig från stående utan att sätta mig först
Belönas för kontakt under promenad (och för att jag går i slakt koppel)
Miljötränas vid bilvägar (de är ju roligt att jaga dem...) och i stan (fy vad mycket det finns där att lukta och titta på, och folk att hoppa emot..)
Posa (för utställning)

Framtidsplaner är
att förbättra ögonkontakt (gör vi ju lite varje dag men mer strukturerat)
miljötränas ännu mera
klickas till att sluta jaga katten
att lägga mig och sätta mig under gång och språngmarsch
utställningsträna mera
Och såklart alla andra delar i lydnasklass 1....

Sen har Karoline kommit på en del trixa hon vill lära mig:
Auditiv diskrimination av såg och tåg (för att impa på sina logopedkollegor)
Städa
Lägga pengar i sparbössa
Höger och vänster
Vinka
Stänga kylskåpsdörren
med mera!

Redan inbokade saker är följande:
Valpträff 3: 17 okt

Kurs i grundlydnad: 20 okt (start)

Utsällningar:
Köping 25 okt
Uppsala 31 okt
Enköping 8 nov

Ojoj, vilket otroligt tråkigt inlägg detta var!

Nu ska jag iaf snart få lite mat och gå ut i solen!

3 kommentarer:

  1. Oj vad mycket spännande ni har framför er!

    Ett litet tips, om ni inte redan kör med träningsdagbok så kan ju det vara en hjälp.
    Skriv upp delmål vid varje "grej" ni tränar och beta av dem i den takt ni behöver.

    Ibland tar man för stora kliv och ibland går det snabbare än man tänkt.
    Då får man justera delmålen men det är alltid bra att skriva upp hur det går.
    Och så ser ju man framgång och utveckling i sin träning.
    Även om det kanske bara blir myrsteg ibland!

    Kommer nog få snacka lite med er om bitig valp snart.
    Siri börjar tugga mer än gärna på oss :-/

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Såg ju ert fina inlägg på Siris blogg, klart ni har koll på gträningsdagbok :-)

    SvaraRadera
  3. Det var inte alls tråkigt :) Kul när du väl skriver ;) hehe

    / Sarah

    SvaraRadera